Huisartsenpraktijk Van Dijk | Praktijkafspraken
 
title

Praktijkafspraken

Goede zorg is niet altijd goed te plannen
   

Om de zorg voor iedereen zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we een aantal regels in de praktijk. Met het handhaven van deze regels willen we ook het uitlopen van het spreekuur zoveel mogelijk beperken. Wel willen we iedereen de zorg geven die er op dat moment nodig is. Hierdoor kan het toch zijn dat er wat uitloop ontstaat. Wij vragen daarvoor dan uw begrip. Goede zorg is helaas niet altijd goed te plannen.

 

  • De bejegening dient wederzijds rustig en respectvol te gebeuren.
  • Als degene voor u bij de balie wordt geholpen vragen wij u afstand te bewaren in verband met de privacy.
  • Als u een afspraak niet kunt halen vragen wij u deze tijdig af te zeggen.
  • Als u onverhoopt op de huisarts moet wachten omdat het spreekuur uitloopt, en dit brengt u in de problemen met uw andere afspraken die dag, meldt u dat dan aan de assistente. Dan kan gezamenlijk naar een oplossing worden gezocht.

 

 

Telefonische adviezen

  • Voor veel voorkomende klachten kan de assistente u prima telefonisch adviseren, soms na overleg met de huisarts.
  • Alle in de praktijk werkzame assistentes hebben hiervoor een medische opleiding gehad.
  • Indien u telefonisch vragen heeft, willen wij u vragen rekening te houden met het feit dat op dat moment de praktijklijn bezet is voor anderen. Houdt u het gesprek dus zo kort mogelijk, of spreek af dat er op een later moment nogmaals contact is.
  • Voor uitslagen van onderzoeken kunt u het beste bellen tussen 10.00 – 12.00 uur.

Spreekuur

  • Alle spreekuren zijn op afspraak
  • Afspraken voor dezelfde dag worden bij voorkeur gemaakt door te bellen vóór 9.30 uur
  • Afspraken voor de komende dagen kunnen ook later op de dag gemaakt worden
  • Bij het maken van een afspraak kan u een voorkeur voor een bepaalde arts aangeven, wij proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden.
  • Er zijn iedere dag plaatsen beschikbaar die tot maximaal 2 weken voordien worden ingepland (m.u.v. controles bij chronische zorg)
  • U wordt gevraagd naar de klacht die u wil bespreken. De afspraak is voor deze klacht.
  • Een normale afspraak duurt maximaal 10 minuten. Dit is inclusief het noteren van de gegevens in uw dossier om dit zo compleet en accuraat mogelijk te houden. Voor complexe problemen kan u een dubbele afspraak aanvragen (maximaal 20 minuten).
  • Voor afspraken die niet nagekomen worden en niet tenminste 12 uur tevoren zijn afgemeld kan bij uzelf €20 in rekening worden gebracht. Dit is niet bij uw ziektekostenverzekeraar terug te vragen.
  • In de praktijk wordt Nederlands, Engels en Duits gesproken. Anderssprekenden dienen hun eigen tolk mee te nemen.

Visites

  • Visites worden alleen gereden als het om medische redenen niet mogelijk is naar de praktijk te komen.
  • Visites worden alleen gereden binnen het reguliere praktijkgebied.
  • Visites kunnen worden aangevraagd bij de assistente tussen 8.00 en 9.30 uur, de klachten worden dan overlegd met de huisarts en er wordt een passend beleid afgesproken. Dit kan bestaan uit het inplannen van een visite, het geven van telefonisch advies, het verzoek om tóch de praktijk te bezoeken (o.a. vanwege betere mogelijkheden voor diagnostiek) of het uitschrijven van een recept.

Spoedgevallen

  • Spoedgevallen zijn problemen waarbij om medische redenen niet gewacht kan worden tot het volgende reguliere contactmoment met de praktijk.
  • De praktijk is bereikbaar voor spoedgevallen van 8.00 tot 17.00. U belt met het vaste praktijknummer 013-5282310, keuze 1, of het algemene spoednummer 528 6060
  • Spoedgevallen buiten ‘kantoortijden’ worden afgehandeld via de Centrale Huisartsenpost in Tilburg, te bereiken op nummer 0900-33 22 22 2.